Barn som utmanar
Barn som utmanar
Stockholm 21 oktober - Lokal meddelas senare Linköping 27 januari - Lokal meddelas senare   Barn som utmanar är en heldagskonferens som fokuserar på hur vi i skola och fritidshem kan bemöta problemskapande beteende.   Dagens upplägg 08.00-08:30 registrering  08:30-10.00  Bo Hejlskov Elvén - Vadå utmana? - Varför vuxna utmanas av barn som inte lyder. Bo Hejlskov Elvén problematiserar runt de mål som finns i olika verksamheter. Barn och unga förväntas klara att både nå pedagogiska mål och att vara följsamma och lydiga. Hur blir det för de barn som saknar förutsättningar för detta? Bo kommer att väcka tankar runt förskolan, fritidshemmet och skolans mål, hur vuxna förväntas arbeta med barnen och att bemötandet är avgörande för om barn kan lyckas. För att vi vuxna ska förstå hur vårt bemötande påverkar så får vi ta del av föreläsarens modell med etiska cirklar. 10.00-10:30 kaffe 10:30 -12.00 Jessica Stigsdotter Axelsson - Att vara vårdnadshavare till ett barn som ”sticker ut”. En föreläsning där Jessica med värme och humor delar med sig av sina egna erfarenheter av NPF (adhd och autism) i familjen. Från första utvecklingssamtalet på förskolan, via flytt och ny förskola. Två barn, samma förskola och skola, men helt olika upplevelser. Du får veta mer om hur Jessicas dotter gick från att vara bråkstake till ”mönsterelev”. Att förstå en NPF-familj och hur man kan tänka kring kontakten med vårdnadshavare är en viktig del av arbetet. Det handlar om att lära sig att resursfokusera och se möjligheter istället för hinder.  Bemötande, pedagogik och förhållningssätt spelar en avgörande roll i detta arbete, liksom skolans stöd och förmåga att hantera konflikter på ett konstruktivt sätt.   12.00-13.00 Lunch 13.00-14:30 Sirkka Persson - Att organisera för skolnärvaro. I denna föreläsning får ni ta del av vad som kan orsaka att frånvaro, även giltig sådan, kan bli problematisk. Vi går igenom praktiska exempel på hur man kan organisera arbetet för att främja närvaro samt ger konkreta tips på hur det närvarofrämjande arbetet kan integreras i det systematiska kvalitetsarbetet. Dessutom delar vi med oss av goda erfarenheter kring samverkan för att öka närvaro och bryta hemmasittande. 14:30-15.00 Em-fika 15.00-16:30  David Edfelt (Stockholm) - När skolan är den största utmaningen  En del elever krockar gång på gång med skolans vardag. Hur kan vi förstå varför det blir som det blir och vad kan vi göra för att de ska lyckas bättre? Föreläsningen handlar om konsten att styra sig själv, om att hantera och förebygga handlingar som ställer till det för eleven, kamraterna och de vuxna omkring. Vi kikar in i huvudet på eleven där viktiga funktionsförmågor utvecklas och beslutsfattande ständigt ska ske i relation till det som händer i stunden. Vilka förutsättningar ska råda och vad behöver du som vuxen göra för att underlätta så att barnet lär sig, utvecklas och mår bra? Gustav Sundh (Linköping) - Skolgårdens lärande Gustav Sunds arbete med skolgården som arena har uppmärksammats under många år. Hans beskrivande texter delas flitigt i sociala medier och "alla" känner till "Skolgårdsläraren". Gustav lyfter ofta fram kloka idéer på hur vi kan möta och bemöta olika situationer som kan uppstå i skola och fritidshem. I denna föreläsning berättar han hur och varför en satsning på skolgårdens verksamhet kan gynna alla elever. Om föreläsarna: Bo Hejlskov Elvén är psykolog, föreläsare och författare och har jobbat med hantering av problemskapande beteenden i många år. Han introducerade Lågaffektivt bemötande som metod vid beteendeproblem i Sverige i 2006 och har sedan dess utbildat och handlett personal inom omsorg, psykiatri och skola både i Sverige och internationellt. Bo har skrivit ett antal böcker kring beteendeproblem som har översatts till 15 språk hittills. Sirkka Persson har fått erkännande både i Sverige och internationellt för sitt framgångsrika utvecklingsarbete vid Kringlaskolan. Under hennes ledarskap, i ett av Sveriges särskilt utsatta områden, har skolan gjort betydande framsteg när det gäller att skapa en trygg miljö och förbättra kunskapsresultaten. Skolan blev eftertraktad av såväl elever som personal, vilket märktes genom att många elever sökte sig dit för att gå i skolan. Jessica Stigsdotter Axelsson  är författare, föreläsare, Psykosyntesterapeut PSA© och grundare av MrsHyper. Hon har föreläst sedan 2010 och har skrivit och illustrerat över 15 barnböcker med fokus på NPF och andra diagnoser. Idag föreläser och handleder hon för anhöriga, skolor och arbetsplatser för att öka kunskap om den kognitiva mångfalden och få livet att funka för alla.   David Edfelt är legitimerad psykolog och författare. Han arbetar idag med utbildning, handledning, föräldrastöd, organisationsförändring samt ledningsstöd, samtidigt som han skriver böcker. Hans yrkesverksamhet är främst inriktad på att arbeta med personal som möter barn, ungdomar och vuxna som gång på gång krockar med tillvaron – de som har det allra tuffast. En del av dessa personer har neuropsykiatriska diagnoser, medan andra inte har det. Många har psykiska pålagringar eller olika typer av psykiatriska tillstånd. Det är också vanligt att de har inlärningssvårigheter, dyslexi eller språkliga utmaningar. Traumatiska upplevelser är inte ovanliga i denna grupp. De möter en tillvaro präglad av komplexa utmaningar, och arbetet fokuserar på att stötta och skapa förståelse för dessa individers unika situationer och behov. Gustav Sundh är förstelärare i fritidshem, fritidspedagog och författare. Han har arbetat som fritidspedagog sen 2003 och har sedan många år tillbaka lagt samverkanstiden i skolan på att fånga lärandet och skapa meningsfulla leksammanhang för alla elever under rasten. Gustav har ett specialpedagogiskt inkluderande arbetssätt och ett intresse för elevernas lärande genom delaktighet och ansvar för verksamheten. Han kallar sig Skolgårdslärare och utnämndes till årets lärare i Stockholm Stad 2016 och årets lärare i fritidshem av Lärarförbundet 2017. Han är en flitig föreläsare runt om i Sverige och delar sina idéer och betraktelser genom bloggen ”Skolgårdsläraren”. Om ni är en förening, bokförlag, lokal entreprenör eller någon annan som är intresserad av att ha utställningsbord så kontakta Utbildning Norr. 
3500 kr Välj alternativ Den här produkten har flera varianter. De olika alternativen kan väljas på produktsidan
Barn som utmanar – Förskola
Barn som utmanar – Förskola
Västerås 17 september Örnsköldsvik 8 oktober Östersund 19 november Uppsala 30 januari Digitalt 30 januari   Barn som utmanar- förskola,  är en heldagskonferens som fokuserar på hur vi i förskolan kan förstå och bemöta problemskapande beteende.   Dagens upplägg 08.00-08:30 registrering  08:30-10.00 David Edfelt  - När förskolan är den största utmaningen  En del barn krockar gång på gång med förskolans vardag. Hur kan vi förstå varför det blir som det blir och vad kan vi göra för att de ska lyckas bättre? Föreläsningen handlar om konsten att styra sig själv, om att hantera och förebygga handlingar som ställer till det för barnet, kamraterna och de vuxna omkring. Vi kikar in i huvudet på barnet där viktiga funktionsförmågor utvecklas och beslutsfattande ständigt ska ske i relation till det som händer i stunden. Vilka förutsättningar ska råda och vad behöver du som vuxen göra för att underlätta så att barnet lär sig, utvecklas och mår bra? 10.00-10:30 kaffe 10:30 -12.00 Annelie Nielsen- Förskolans möte med barn som far illa. Den första tiden i ett barns liv är viktig då den lägger grunden för barnets fortsatta utveckling. När ett barn utsätts för våld, övergrepp, vanvård eller försummelse under uppväxten sätts djupa känslomässiga spår hos barnet. Barn som lever i en utsatt livssituation löper därför stor risk för långsiktiga negativa konsekvenser om de inte får stöd och insatser tidigt i livet. Förskolan framhålls ofta som en av de viktigaste verksamheterna för att tidigt upptäcka och hjälpa barn som far illa eller riskerar att fara illa i sin hemmiljö. I den här föreläsningen får du kunskap om de här barnen, de miljöer och sammanhang de lever i, vilka tecken och signaler som du behöver vara uppmärksam på, samt hur vuxna i förskolan kan skapa en trygg miljö för barnen.   12.00-13.00 Lunch 13.00-14:30 Nils Eriksson - Från diagnos-hets till pedagogisk välgångverktyg för ”barn som utmanar” i förskolan bortom NPF-etiketter Föreläsningen fokuserar på hur beteenden som ofta tolkas som ”problembarn” i själva verket speglar miljö, anknytning och stress – inte nödvändigtvis förmenta neuropsykiatriska/utvecklingsneurologiska hjärnavvikelser. Deltagarna får en snabb genomgång av NPF-diagnosernas (autism/ADHD) olika vetenskapliga brister, och varför tidig NPF-stämpling löper hög risk att bli en återvändsgränd för både barn och förskolepersonal. Istället presenteras ett konkret ramverk med universell design, trauma­medveten pedagogik och relationellt ledarskap som minskar utmaningar utan att kräva diagnoser. Vi kopplar strategierna till skollagen, läroplanen för förskolan och barn­konventionen – lagrum som redan ger utrymme att anpassa efter behov utan neuropsykiatrisk gate-keeping. Praktiska exempel visar hur små förändringar i sensorik, kommunikation och gruppstorlek dramatiskt höjer barns självtillit och lärandeförmåga. Deltagarna får konkreta vägledningar och fallbeskrivningar för kvalitativ kartläggning som ersätter ”skjuta-från-höften”-utredningar. I föreläsningen diskuteras också hur förskolan kan bli en kunskaps­motor som avlastar föräldrar istället för att skicka dem vidare i diagnoskön. 14:30-15.00 Em-fika 15.00-16:30 Jessica Stigsdotter Axelsson - Att vara vårdnadshavare till ett barn som ”sticker ut”. En föreläsning där Jessica med värme och humor delar med sig av sina egna erfarenheter av NPF (adhd och autism) i familjen. Från första utvecklingssamtalet på förskolan, via flytt och ny förskola. Två barn, samma förskola och skola, men helt olika upplevelser. Du får veta mer om hur Jessicas dotter gick från att vara bråkstake till ”mönsterelev”. Att förstå en NPF-familj och hur man kan tänka kring kontakten med vårdnadshavare är en viktig del av arbetet. Det handlar om att lära sig att resursfokusera och se möjligheter istället för hinder.  Bemötande, pedagogik och förhållningssätt spelar en avgörande roll i detta arbete, liksom skolans stöd och förmåga att hantera konflikter på ett konstruktivt sätt.   Om föreläsarna: David Edfelt är legitimerad psykolog och författare. Han arbetar idag med utbildning, handledning, föräldrastöd, organisationsförändring samt ledningsstöd, samtidigt som han skriver böcker. Hans yrkesverksamhet är främst inriktad på att arbeta med personal som möter barn, ungdomar och vuxna som gång på gång krockar med tillvaron – de som har det allra tuffast. En del av dessa personer har neuropsykiatriska diagnoser, medan andra inte har det. Många har psykiska pålagringar eller olika typer av psykiatriska tillstånd. Det är också vanligt att de har inlärningssvårigheter, dyslexi eller språkliga utmaningar. Traumatiska upplevelser är inte ovanliga i denna grupp. De möter en tillvaro präglad av komplexa utmaningar, och arbetet fokuserar på att stötta och skapa förståelse för dessa individers unika situationer och behov. Annelie Nielsen är lektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot specialpedagogik vid Umeå universitet. Hon har en bakgrund som lärare och specialpedagog, med erfarenhet av arbete på förskola, grundskola och inom socialtjänstens individ- och familjeomsorg. Anneli undervisar främst på specialpedagog- och speciallärarprogrammen och hennes undervisning och forskning berör på olika sätt området barn som far illa. Nils Eriksson är populärvetenskaplig författare och doktorand i pedagogik. Han är sedan tidigare utbildad förskollärare och har grundat NeuroKritik AB. 2024 kom Nils ut med boken "Den sociala konstruktionen av autism: Att ifrågasätta det självklara och sluta patologisera mänsklig kognitiv mångfald." Jessica Stigsdotter Axelsson  är författare, föreläsare, Psykosyntesterapeut PSA© och grundare av MrsHyper. Hon har föreläst sedan 2010 och har skrivit och illustrerat över 15 barnböcker med fokus på NPF och andra diagnoser. Idag föreläser och handleder hon för anhöriga, skolor och arbetsplatser för att öka kunskap om den kognitiva mångfalden och få livet att funka för alla.     Om ni är en förening, bokförlag, lokal entreprenör eller någon annan som är intresserad av att ha utställningsbord så kontakta Utbildning Norr. 
1800 kr3500 kr Välj alternativ Den här produkten har flera varianter. De olika alternativen kan väljas på produktsidan
Framgångsrik undervisning i fritidshem
Framgångsrik undervisning i fritidshem
Boken beräknas vara klar för leverans tredje kvartalet 2025. Framgångsrik undervisning i fritidshem är en bok som beskriver hur planering, genomförande och utvärdering kan göras på ett verksamhetsnära och effektivt sätt. Författaren berör även pedagogiskt ledarskap, kartläggning och anpassningar i fritidshem. Vidare beskrivs hur samverkan med grundskolan kan organiseras på bästa sätt enligt skollagens syfte.  I den sista delen av boken beskriver författaren tjugo handfasta undervisningstips. Sammantaget en efterlängtad handbok för alla som arbetar i fritidshem men i synnerhet för lärare i fritidshem.   Författare till boken är Hadar Nordin som tidigare skrivit ”Fritidspedagogik – komplement eller fundament?!” Hadar har varit verksam lärare i fritidshem i över 20 år och har arbetat regelbundet på fritidshem sedan han var 17 år gammal. Under många år har han varit ett välkänt namn inom fritidspedagogiska kretsar och beskrivs ofta som förebild på området.  År 2023 utsågs han till årets lärare i fritidshem av Sveriges Lärare med motiveringen ”Hadar är en lärare med ett unikt engagemang – för att nå fram till varje barn såväl som att nå ut i debatten och sätta fritidshemmet i fokus. Han bygger ömsesidigt samarbete på arbetsplatsen och skapar nätverk med kollegor över hela landet. Han vill aldrig sluta utvecklas, och ser yrket som ett hantverk som han ständigt fortsätter att förfina.
318 kr Lägg till i varukorg
Fritidspedagogik Mitt 2025
Fritidspedagogik Mitt 2025
Falun - Torsdag 18 september - Lokal meddelas senare Uppsala - Fredag 19 september - Lokal meddelas senare Gävle - Torsdag 9 oktober - Lokal meddelas senare Lidingö - Onsdag 5 november - Lokal meddelas senare  
Dagens upplägg: 08.30 - 09.30 Incheckning och förmiddagsfika 09.30 - 09.40 Moderator, Mattias Henriksson, inleder 09.40 - 10.45 - Gustav Sundh -  Nyckeln till skolgårdens lärande. Gustav har gjort sig känd som Skolgårsläraren. Han är utbildad och legitimerad fritidspedagog, förstelärare, utsedd till årets lärare i fritidshem 2017. Rasten är den arena där Gustav med största självklarhet utövar sitt yrkeskunnande och där har han, liksom Olof Jonsson, blivit en förebild för en hel yrkeskår. Gustav ger er sina tankar, reflektioner och sin utarbetade metodik.Allt bottnar i att i snart 9 år, 15 timmar varje vecka (ca 5 280 timmar) verkat i ett informellt sammanhang med 600 elever.
[hr]
10.45-11.00 - Kaffepaus
[hr]
11.00-12.00 Sofia Grimm - Gemensamma framsteg i arbetslaget. Sofia Grimm är en välkänd skribent i tidningen Fritidspedagogik. Hon har många års erfarenhet som arbetslagsledare för fritidshem och arbetar idag som biträdande rektor.
I hennes föreläsning utforskas hur arbetslag kan struktureras för att främja pedagogiska processer och utveckling i fritidshemmet. Samt framgångsfaktorer för hur man i organisationen skapar en god arbetsmiljö och smarta lösningar, där hela barnets dag är viktigt. Hon presenterar metoder som kan underlätta ett framåtsträvande samarbetet och hur hon som skolledare kan stötta sina medarbetare i verksamheten. Sofia delar med sig av insikter om pedagogiskt ledarskap och om hur man bygger en stark gemenskap och "Vi"-känsla inom arbetslaget.
[hr]
12.00-13.00 Lunch
[hr]
13.00-14.00 Hadar Nordin - "Vi jobbar med det sociala", en föreläsning om socioemotionellt lärande i fritidshem."Vi jobbar med det sociala" handlar om att fokusera på social och emotionell utveckling, där både personliga relationer och känslomässig intelligens är centrala. Det betonar vikten av att förstå hur individer utvecklar sina sociala färdigheter och känslor, samt hur dessa påverkar livskvalitet och relationer. En trygg och stödjande lärmiljö är avgörande för att främja positiva interaktioner och inkludering. Genom att anpassa lärmiljön för att uppmuntra samarbete och respekt kan vi stärka sociala band. I föreläsningen berättar Hadar om konkreta exempel från sin egen praktik.
[hr]
14.00-14.15 - Kaffepaus 
[hr]
14.15-15.15 Tindra Hilding Krasa och Kristina Axelsson - Mellanrummens didaktik, fritidshemslärares betydelse för barns identitetsskapande processer.Tindra och Kristina föreläser om hur fritidshemslärare kan arbeta medvetet med barns identitetsskapande processer utifrån ett normkritiskt perspektiv. Genom att tillämpa konceptet mellanrummens didaktik framhävs det ofta osynliga arbete som fritidshemslärare utför i sina interaktioner med barn. Fritidshemslärare har en unik didaktisk möjlighet, eftersom de befinner sig i många olika sammanhang där barn både ”gör” och ”är”. Under föreläsningen presenteras flera konkreta exempel som illustrerar hur mellanrummens didaktik kan tillämpas och även potentiella risker kopplade till ett omedvetet bemötande av barn.
[hr]
15.15.15.30 Moderator sammanfattar samt avslutande frågestund
¨(Preliminärt körschema)
[hr]
2400 kr Välj alternativ Den här produkten har flera varianter. De olika alternativen kan väljas på produktsidan
Fritidspedagogik Syd
Fritidspedagogik Syd
    Malmö - Onsdag 22 oktober - lokal meddelas senare Göteborg  - Måndag 1 december - lokal meddelas senare Linköping  - Tisdag 27 januari - lokal meddelas senare
Dagens upplägg:  08.00 - 08.30 Incheckning med kaffe och smörgås 08.30 - 08.35 Moderator inleder 08.35 – 10.00 – Gustav Sundh –  Nyckeln till skolgårdens lärande. Gustav har gjort sig känd som Skolgårsläraren. Han är utbildad och legitimerad fritidspedagog, förstelärare, utsedd till årets lärare i fritidshem 2017. Rasten är den arena där Gustav med största självklarhet utövar sitt yrkeskunnande och där har han, liksom Olof Jonsson, blivit en förebild för en hel yrkeskår. Gustav ger er sina tankar, reflektioner och sin utarbetade metodik.Allt bottnar i att i snart 9 år, 15 timmar varje vecka (ca 5 280 timmar) verkat i ett informellt sammanhang med 600 elever. 10.00 – 10.15  – Paus 10.15-11.00 - Andreas Nyberg - Fritidspedagogiskt lärande. Andreas är fritidspedagog och föreläser om det juridiska och teoretiska ramverk som är förtecken för fritidshemmets uppdrag. Med ett normkritiskt perspektiv förmedlar han tydliga och vardagliga exempel på hur vi kan utveckla vårt tankesätt i förhållande till uppdraget och de elever vi möter på fritidshemmet. [hr] 11.00-12.00 Tindra Hilding Krasa och Kristina Axelsson – Mellanrummens didaktik, fritidshemslärares betydelse för barns identitetsskapande processer.Tindra och Kristina föreläser om hur fritidshemslärare kan arbeta medvetet med barns identitetsskapande processer utifrån ett normkritiskt perspektiv. Genom att tillämpa konceptet mellanrummens didaktik framhävs det ofta osynliga arbete som fritidshemslärare utför i sina interaktioner med barn. Fritidshemslärare har en unik didaktisk möjlighet, eftersom de befinner sig i många olika sammanhang där barn både ”gör” och ”är”. Under föreläsningen presenteras flera konkreta exempel som illustrerar hur mellanrummens didaktik kan tillämpas och även potentiella risker kopplade till ett omedvetet bemötande av [hr] 12.00-13.00 Lunch [hr] 13.00-14.00 Hadar Nordin – ”Vi jobbar med det sociala”, en föreläsning om socioemotionellt lärande i fritidshem.”Vi jobbar med det sociala” handlar om att fokusera på social och emotionell utveckling, där både personliga relationer och känslomässig intelligens är centrala. Det betonar vikten av att förstå hur individer utvecklar sina sociala färdigheter och känslor, samt hur dessa påverkar livskvalitet och relationer. En trygg och stödjande lärmiljö är avgörande för att främja positiva interaktioner och inkludering. Genom att anpassa lärmiljön för att uppmuntra samarbete och respekt kan vi stärka sociala band. I föreläsningen berättar Hadar om konkreta exempel från sin egen praktik. [hr] 14.00-14.30 - Fika  [hr] 14.30-15.30 Malin Vennström, årets lärare i fritidshem 2024, och Thea Lexén - Alla delar på plats! Malin och Thea driver sedan 2023 podden "Alla delar på plats - en podd om fritidshemmet". I denna föreläsning/livepod kombinerar de en rad olika verksamhetsnära ämnen i ett samtal dem emellan. Vi får också höra mer om Malin, som har fått erkännande för sitt starka engagemang, vilket bygger på ett elevcentrerat och leknära arbetssätt.   ¨(Preliminärt körschema) [hr]  
1200 kr2400 kr Välj alternativ Den här produkten har flera varianter. De olika alternativen kan väljas på produktsidan